Børneliv i sund balance

Børneliv i sund balance er et fælles projekt mellem kommunerne Aalborg, Albertslund og Frederikssund

Projektet løber fra 2020 til 2024 og tager udgangspunkt i vidensbaserede indsatser, der fremmer børnefamiliers muligheder for at trives i fællesskaber, spise sundt og være fysisk aktive for herigennem at fremme en sund vægtudvikling hos børnene. Målgruppen er børn 0-10 år og målet er, at alle relevante voksne i lokalsamfundet – herunder forældre, sundhedspleje, dagtilbud, skole, lokale idrætsforeninger og erhvervsliv – arbejder sammen og tager fælles ansvar for at styrke sundheden og trivslen hos børnene.

Fælles principper for dagtilbud

Ud over Vuggestuen Magnolia, er der i Aalborg Kommune 12 deltagende institutioner, som således har særligt fokus på projektets tre overordnede punkter:

• Sund mad og drikke sammen
  • Leg og bevægelse sammen
  • Oplevelser og nærhed sammen

Under disse punkter har medarbejdere og ledere fra de deltagende dagtilbud i løbet af 2020 været med til at udvikle syv fælles principper, som tager afsæt i projektets vidensbaserede indsatser og målsætninger, den styrkede pædagogiske læreplan og gode erfaringer fra kommunerne.

Sund mad og drikke sammen

Smag, sanser og kendskab til fødevarer og madlavning inddrages som en del af det pædagogiske arbejde i samarbejdet med forældre og lokalsamfund. Børnene skal præsenteres for noget smagsmæssigt nyt mindst en gang hver måned.

Personale og forældre har dialog og samarbejder om maden og måltiderne i institutionen i hverdagen og ved festlige lejligheder ud fra en nedskrevet mad- og måltidspolitik.

Leg og bevægelse sammen

Børnene får hver dag stimuleret deres motorik og bevægelsesglæde gennem voksenstyrede aktiviteter samt bedre brug af fysiske rammer i institutionen og nærområdet. Hos vuggestuebørn drejer det sig om mindst 15 minutter fordelt over dagen.

Derudover bliver børnenes selvhjulpenhed styrket i samarbejde med forældrene for, at de aktivt kan bringe sig selv fra A til B. Lige fra de helt små børns første skridt til de mestrer at cykle – og alt det ind i mellem.

Oplevelser og nærhed sammen

Institutionerne i projektet arbejder med 'nærhedscirklen' og besøger steder i lokalområdet og laver aktiviteter sammen med lokale aktører. Herunder hører det, at naturen og uderummet er en del af det pædagogiske læringsmiljø, hvor børnene udforsker flora og fauna og får inspiration til at 'gå på jagt' i fritiden med deres forældre i lokalområdet.

Medarbejderne er bevidste om og arbejder med deres fagprofessionelle rolle for at fremme børnenes fysiske og mentale sundhed gennem det pædagogiske læringsmiljø og i forældresamarbejdet. Der er en særlig opmærksomhed på børn, der ikke deltager og er uden for fællesskabet.