Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Den styrkede pædagogiske læreplan danner rammen og grundlaget for vore pædagogiske arbejde

Helt centrale elementer i vores pædagogiske praksis er:

  • det at være barn har en værdi i sig selv
  • alle børn skal mødes, høres og tages alvorligt
  • leg har stor værdi i sig selv - både som lærerig leg og legende læring 
  • leg, dannelse og læring sker i fællesskaber 
  • omsorgsfulde, kærlige og stimulerende læringsmiljøer
  • alle børn skal opleve mestring i lege, aktiviteter og fællesskaber
  • respektfuldt og anerkendende forældresamarbejde
  • gode overgange - både i opstarten, mellem aktiviteter i hverdagen, samt i overgangen til børnehave  

 

I Magnolia har vi derfor et særligt fokus på, at:

  • børnene anerkendes som unikke personer med hver deres særkende
  • børnene tillægges en aktiv rolle i egen udvikling og læring
  • udvikling sker i relationer, sociale sammenhænge, derfor er både store og små børnefællesskaberne meget betydningsfulde   
  • udvikling sker gennem alders - og udviklingssvarende udfordringer.

Er du blevet nysgerrig på, hvordan vi mere konkret arbejder i pædagogisk praksis med vores skønne børn, så kan du som forældre i vuggestuen finde vores pædagogiske læreplan på AULA. Har du ikke adgang til institutionens AULA, er du velkommen til at kontakte vuggestuen og få tilsendt et eksemplar på mail.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.