Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Leg og læring

Legende og lærerig leg

Vi har en opmærksomhed på, hvordan vi som pædagoger indtager forskellige positioner i forhold til at styrke og understøtte legende læring og lærerig leg. Den voksne skal være bevidst om og har fokus på at støtte barnet i legende læring og lærerig leg. 

Vi vil i hverdagen arbejde med at tage del i børnenes lege, der hvor det giver mening og hvor vi kan bidrage positivt til udviklingen, samt støtte til at alle børn får deltagelsesmuligheder i børnefællesskaber i løbet af dagen. Nedenstående model er god til at forstå, hvordan den voksne kan positionere sig på forskellige måder i læringssituationer. (modellen er inspireret af sociolog Basil Bernstein).

De tre læringsrum

 

Børnene har lav indflydelse på indhold og form 

Børnene har høj indflydelse på indhold og form 

De voksne har høj indflydelse på indhold og form 

1. læringsrum 

Voksenskabt 

Læring 

Den voksne går foran barnet 

2. læringsrum 

Voksenskabt 

Læring 

Den voksne går ved siden barnet 

De voksne har lav indflydelse på indhold og form 

 

3. læringsrum 

Leg og spontane oplevelser 

Den voksne går bag ved barnet 

Legen har et særligt fokus

I Vuggestuen Magnolia ved vi, at børn der er gode til at lege også er gode til at lære og har derfor er et helt særligt fokus på legens betydning.  

Se illustration nedenfor: 

Har I bare leget i dag?