Legende og lærerig leg
Vi har en opmærksomhed på, hvordan vi som pædagoger indtager forskellige positioner i forhold til at styrke og understøtte legende læring og lærerig leg. Den voksne skal være bevidst om og har fokus på at støtte barnet i legende læring og lærerig leg.
Vi vil i hverdagen arbejde med at tage del i børnenes lege, der hvor det giver mening og hvor vi kan bidrage positivt til udviklingen, samt støtte til at alle børn får deltagelsesmuligheder i børnefællesskaber i løbet af dagen. Nedenstående model er god til at forstå, hvordan den voksne kan positionere sig på forskellige måder i læringssituationer. (modellen er inspireret af sociolog Basil Bernstein).
De tre læringsrum
|
Børnene har lav indflydelse på indhold og form |
Børnene har høj indflydelse på indhold og form |
De voksne har høj indflydelse på indhold og form |
1. læringsrum Voksenskabt Læring Den voksne går foran barnet |
2. læringsrum Voksenskabt Læring Den voksne går ved siden barnet |
De voksne har lav indflydelse på indhold og form |
|
3. læringsrum Leg og spontane oplevelser Den voksne går bag ved barnet |
Legen har et særligt fokus
I Vuggestuen Magnolia ved vi, at børn der er gode til at lege også er gode til at lære og har derfor er et helt særligt fokus på legens betydning.
Se illustration nedenfor: